Lurt med kaffe før trening

Lagt ut av Kaffemann i Aktuelt

Image

To krus kaffe en time før utholdenhetstrening vil øke yteevnen når du løper, viser en gjennomgang fra American College of Sports Medicine (ACSM)

IKKE BARE TÅR MOT TØRSTEN: – Jeg drikker gjerne en kopp kaffe før trening, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh i bramat.no. – Forskning fra ACSM viser at koffeinet i kaffen kan øke prestasjonen og forsinke utmattelse i utholdenhetsidrett og under kortvarig intens trening, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh i bramat.no.

Forskerne Lawrence L. Spriet og Terry E. Graham ved American College of Sports Medicine har funnet at inntak av 3-9 mg koffein per kilo kroppsvekt, én time før trening, øker utholdenheten blant løpere og syklister. Dette tilsvarer om lag to til tre krus, altså store kopper, med kaffe. Funnene i studiene støtter teorien om at koffein øker yteevnen hos de fleste mennesker.

Styrkende kaffe

– Dette er en undersøkelse som er gjort på mennesker som er i god form og trener mye. Inntak av kaffe før utholdenhetstrening gjør at kroppens karbohydratlager, glykogen, bevares litt lenger. På den måten kan man oppleve økt prestasjon og forsinke utmattelse. I Oslo Maraton er det også mange hverdagsmosjonister som deltar, men vi vet at kaffe uansett gir en oppkvikkende effekt. Det er med andre ord ingen grunn til å kutte ut morgenkaffen på lørdag, sier von Krogh. Kutt den i alle fall ikke ut, dersom du er vant med å drikke kaffe hver dag. Da kan du risikere hodepine. Det er heller ikke smart å drikke mer enn hva du er vant med, det kan føre til ubehag.

Kilde: kaffe.no